Tour de Formosa – cyklistické preteky – Taiwan 2014

Preteky Tour de Formosa sú medzinárodné cyklistické preteky, ktoré sa konajú každé dva roky na Taiwane. Zúčastňujú sa na nich tí najlepší nepočujúci cyklisti zo celého sveta. Dá sa povedať, že sú to také neoficiálne majstrovstvá sveta v cestnej cyklistike. Lákalo ma to už dávnejšie, tento rok som sa dostal k tomu, že som sa tých pretekov mohol zúčastniť. Prihlášku mi potvrdili hneď, až ma to prekvapilo vzhľadom na časový posuň 7hodín. Tí Tchajwanci snád nespia. Aj na technické otázky odpovedali hneď. Mesiac pred pretekmi nám všetkým oznámili, že pretekov sa zúčastnia aj tri profesionálne taiwanské cyklokluby. Na toto som bol teda zvedavý, aký to bude mať vplyv na preteky. Let prebehol v pohode, neboli problémy ani s batožinou. S tým som mal trošku obavy, našťastie zbytočné.

 

95d7681defd32fb059fb769917ca2fe8           cyklistika

 

 

 

1.etapa: Taipei – Mount Yang Ming (26 km)

 

Táto etapa mala štart neďaleko veže Taipei 101, pohlaď na ňu bol impozantný. Prvá tretina tejto etapy viedla po rušných uliciach Taipei. Cesty v našom smere tak ako aj v ostatných etapách boli hermeticky uzavreté, avšak v opačnom smere fungovala doprava v typicky čínskom štýle a bohužiaľ aj smogu. Zvyšok etapy bol v prudkých kopcoch. Spočiatku som žiadne problémy nemal, v polovici kopca sa ozvali kŕče, s ktorými občas bojujem. Stúpanie roztrhalo pelotón, darí sa mi držal vpredu. Prudké stúpanie, smog, vlhko, taká trošku netradičná kombinácia na preteky. Uvažujem, že keby som mal rúško ako takmer všetci motorkári, či by to predsa len nepomohlo. Šliapem, držím sa hlavnej skupiny, v závere ma zas chytili kŕče. Snažím sa len zmierniť rýchlosť, a nemyslieť na bolesť, do cieľa vchádzam na 9.mieste. Mal som na viac, nebyť kŕčov, som s výsledkom spokojný.

2. etapa: New Taipei – Taichung City (144 km)

 

Rovinatá etapa za slnečného počasia, priemer 28 stupňov, relatívne nízka vlhkosť vzhľadom na taiwanské pomery. Prvých 80km sa šlo v pelotóne v závese za rozhodcovským autom, potom sme dostali znamenie, že sa môžeme pokúsiť o individuálne úniky. Priemerná rýchlosť 48km/h dokazuje vysokú úroveň min.15tich pretekárov. Držím sa Rusov, tí ma svojou spoluprácou doslova fascinujú. Striedajú sa vo vedení, radia si. Toto som u Američanoch nepostrehol, hoci aj oni boli štyria. Západ ostrova je priemyselný, našu trasu lemujú fabriky, montážne haly. Pre teplo musím časrejšie doplnat tekutiny zo servisného vozidla. Mám vynikajúceho asistenta a technika v jednom. Robí všetko pre to, aby som sa nenakláňal k nápojom. Ani ruky vystrieť nemusím. Vysoké tempo pokračuje, držím sa v prvom pelotóne, parkrát som sa aj pokúsil o únik, chýbala spolupráca ostatných a Rusi ma zakrátko dobehli. 25km pred cielom sa ide vyše 50km/h, 13.miesto.

3.etapa: Taichung City – Tainan City (173 km)

 

Najdlhšia etapa týchto pretekov. Opäť teplo, takmer bezvetrie, toto bude makačka. Moju predtuchu potvrdila samotná etapa, ktorá mala rovinatý profil. Po 90km znamenie, že môžeme robiť individuálne úniky. Toto sú najdlhšie etapové preteky nepočujúcich na svete, tempo veľmi vysoké, ukazuje sa zvyšujúca úroveň pretekárov.Dnes sa cítim vyborne, uvažujem o uniku aspoň 15km pred cieľom. Doplnam tekutiny, gély a šlapeme popri ryžových polí vo vnútrozemí. Rozhodca ukazuje 15km do ciela, vyštartujem, ide mi to výborne. Ako som bol od pelotónu vzdialený 300 metrov, Rusi vyštartovali tiež. Hromžím a pridávam. Využili toho aj ostatní a 2km ideme rýchlosťou, za ktorú by sa nehanbili ani silnejšie skútre. Som druhý, vyzerá to na dnes nádejne. Krč! posledných 20 metrov som už nič urobiť nemohol. 14.miesto.

4.etapa: Tainan City – Pingtung County (171 km)

 

Všímam si, že ako ideme nižšie po ostrove, je teplejšie a vlhšie. Mierne stúpania, klesania, v druhej polovici ideme už po pobreží, čo znamená silnejší vietor od mora. 90km a znamenie úniku. Tentoraz sú všetci nejak opatrní, kútikom oka vyčakávajú, kto sa pokusí o únik. Budem čakať aj ja? Stávam do pedálov a ako na povel ma silná skupina nasleduje. Je teplo, tekutiny tu majú veľmi dôležitú úlohu, až trikrát som potreboval doplniť stav fliaš. Vedenie preberajú Rusi. Sledujem ich taktiku a cítim sa ako na Tour de France. Vlastne je to to isté, len v menšej podobe. Vietor od mora duje, rýchlosť napriek tomu je okolo 50km/h. V cieľovej rovinke som zas dostal slabý krč, čo ma obralo o medailové umiestnenie,záverečný špurt je o centimetroch. Aj tu rozhodovali centimetre a videorozhodca mal čo robiť, aby určil presné poradie. 7.miesto.

5.etapa: Pintung County – Taitung County (143 km)

 

Sme na východnom pobreží ostrova, ráz krajiny sa úplne zmenil z priemyselnej na poľnohospodársku.Profil je pomerne hornatý, celková priemerná rýchlosť sa znižuje a klesania ju zas zvyšujú. Skupina elitných počujúcich pretekárov sa pokúsila o pár únikov. Niečo im tam nevyšlo podla predstáv, dvaja zosadli z bicykla a išli si to vysvetľovať ručne. V živote som túto situáciu nezažil. Nakoniec ich diskvalifikovali pre nešportové správanie. Ako to v kopcoch býva, pelotón nikdy nevydrží spolu. Ja sa cítim silný, kŕče ma obchádzajú. Zázrakom sa striedame všetci vo vedení, zopár bezvýznamných únikov, ktoré sa hneď zlikvidovali. Cieľové rovinky sú tu fakt rovné, žiadne zákruty, ako to býva zvykom. Šlapem ako o život, Rusi geniálne blokujú ostatných a svojho najlepšieho posielajú do úniku. Kde nie je spolupráca, tam nie je výsledok. 6.miesto, relatívna spokojnosť.

6.etapa: Taitung County – Hualien County (155 – 90km)

 

Pre zavalenú cestu, ktorý spôsobil cyklón či hurikán, čo sa nedávno prehnal ostrovom, organizátori zmenili a skrátili trasu na 90km. Spoznávam tu aj iné počasie- silný vietor, dážď a pomerne chladno, čo nás sprevádza po celý deň. Išlo sa cez hornatú oblasť s dvoma nebezpečne dlhými stúpaniami, kde sa skupiny okamžite preriedili. Vďaka svedomitej príprave sa držím prvého úniku. Pre zimu som ani tekutiny nedopĺňal. Posledných 40km nám fúka taký silný vietor, že rýchlejšie ako 35km/h sa nedá ísť. Šprint v cieľovej rovine pripomínal grotesku v súboji s prírodným živlom. 7.miesto. Opäť a opäť rozhodovali centimetre. Akoby sedmička bola mojím šťastným číslom.

7.etapa: I-Lan County – Keelung City

 

Posledná etapa týchto pretekov, ja som rozhodnutý aj siahnuť na dno svojích síl a pokúsiť sa o medailové umiestnenie. Po 50tom kilometri je cesta voľná, šlapem jedna radosť. Sledujem Rusov ako sa dohadujú o niečom, nie je mi jasné o čom. Vediem pelotón, cítim, že dnes to dám. 300 metrov pred cielom sa cesta zužovala do prudkého lievika a následne stáčala doprava do prudkého kopca. Tesne pred lievikom Rusi vyšprintovali, následne ako sa prechádzalo lievikom, celú skupinu spomalili, všetci sa začali tiesniť, vznikli početné kolízne situácie a oni si medzitým vyšprintovali hore do ciela. 6.miesto ma napriek tomu mrzí, ale taký je už šport.

 

Rusi ukázali, že sú vo výbornej forme, schopní držať krok s tými najlepšími počujúcimi pretekármi kdekoľvek na svete. Mrzí ma, že mi párkrát uniklo medailové umiestnenie. Predsalen – nemal som s kým spolupracovať – ako tí Rusi. Šliapal som sám za seba, čo využili viacčlenné tímy a šetrili si tak sily na záverečné špurty. Za spomenutie stojí aj fakt, že Rusi ako jediní sa venujú cyklistike na profesionálnej úrovni. Sú dotovaní štátom, pripravujú sa v tých najlepších podmienkách a ich 14 medailí hovorí za všetko. Celkovo som skončil na deviatom mieste. Považujem to za veľký úspech aj vzhľadom na kvalitnú účasť.

 

IMG_1679[1]IMG_1628[1]IMG_1637[1]

2024 © Deaflympijský výbor Slovenska

Fakturačné údaje

Názov: Deaflympijský výbor Slovenska
Právna forma: občianske združenie
IČO: 42254388
DIČ: 2023373143
Účet: 2920861945/1100
IBAN: SK2911000000002920861945
Číslo registrácie: VVS/1-0900/90-37927-8
Nie sme platcami DPH